E-Business

Wanneer u in uw bedrijforganisatie flinke kosten wilt besparen, een groeispurt wilt maken of een betere relatie met uw klanten wilt opbouwen, kan e-business dit voor uw organisatie realiseren. E-business gaat verder dan een eenvoudige website met de functie van een elektronisch visitekaartje of een productencatalogus. E-business betekent in de visie van Zeppelin het verwezenlijken van organisatiedoelstellingen met behulp van internettechnologie.


Het merendeel van de Nederlandse bedrijven ziet een belangrijke ontwikkeling in e-business. Bekende toepassingen zijn de ondersteuning van het inkoop- en het verkoopproces (respectievelijk e-procurement en e-commerce), maar ook de ondersteuning van interne processen als human resource management en kennismanagement valt onder de noemer e-business. Door jarenlange kennis en ervaring op het gebied van e-business is Zeppelin in de positie u als organisatie op alle fronten bij te staan.


Het succes van e-business is slechts gedeeltelijk afhankelijk van de techniek. Ook aandacht voor mens en organisatie en een goede voorbereiding zijn essentieel. E-businesstrajecten zijn meestal verandertrajecten. Door hun complexiteit grijpen ze vaak diep in op uw bedrijfsprocessen. Een succesvol e-businesstraject begint met het formuleren van een duidelijke strategie, die uitgaat van de algemene basisprincipes van uw organisatie, doelstellingen, omgevingsfactoren, maar ook de cultuur binnen uw organisatie. Heeft u een strategie bepaald, dan is het daarna belangrijk om te zorgen voor voldoende commitment binnen maar eventueel ook buiten uw organisatie. Bij het ontwerp, de bouw en de implementatie van e-businesstoepassingen is het belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan de ondersteunende organisatie en (back-office)processen.